III Warszawski Konkurs Piosenki Niemieckojęzycznej: zdobywca miejsca pierwszego z Ząbek!



 Niemiecki ma w Polsce opinię języka trudnego i nieprzyjemnego, choć jest jednym z logiczniej poukładanych i uporządkowanych języków na świecie. Że warto się go uczyć i kiedy tę naukę rozpocząć, zakładając oczywiście chęć, a nawet konieczność władania co najmniej dwoma językami, mogłabym wytoczyć wiele argumentów, znajdując je z łatwością w otaczającej nas rzeczywistości  i do tego popartych doświadczeniem oraz badaniami naukowymi. Mam nadzieję, że na tego typu rozważania znajdzie się inna okazja. Dziś zaś chciałabym zrelacjonować wydarzenie, które jest wyrazem popularyzowania niemieckiego wśród dzieci i młodzieży oraz rosnącej świadomości potrzeby jego znajomości.
Od trzech lat warszawski oddział Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego wspólnie z Gimnazjum nr 32 im. Adama Asnyka oraz z Polsko-Niemiecką Szkołą Spotkań i Dialogu im. Willy'ego Brandta organizuje Konkurs Piosenki Niemieckojęzycznej DACHL - LIEDER - WETTBEWERB. (Dla niewtajemniczonych wyjaśnię, że słowo DACHL symbolizuje w świecie wszystkie kraje niemieckojęzyczne, a powstało z liter będących ich międzynarodowym oznaczeniem). Jest to bardzo profesjonalnie przygotowana i prestiżowa impreza, przebiegająca w niezwykle wesołej i przyjaznej atmosferze, adresowana do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponad gimnazjalnych. Konkurs cieszy się w województwie coraz większym powodzeniem i coraz liczniejszą rzeszą uczestników, ale też nie brakuje instytucji i osobistości chcących obejmować nad nim patronat, sponsorować i fundować nagrody. Wyliczenie wszystkich dobro- i darczyńców zajęłoby zbyt wiele miejsca, ale dla zobrazowania rangi przedsięwzięcia, wymienię choć kilkoro, a byli to: Ambasadorowie Niemiec, Austrii i Szwajcarii, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Burmistrzowie dzielnic Praga Północ, Ursynów i Wilanów, Zamek Królewski, Warszawski Ogród Zoologiczny, Teatr Rampa, Instytut Goethego, Instytut Austriacki, różne instytucje europejskie i finansowe, wydawnictwa językowe i wiele, wiele innych. Jury konkursowe składało się z fachowców w dziedzinie muzyki i języka niemieckiego oraz przedstawicieli  instytucji patronackich. Zaśpiewać przed takim gronem to nie lada wyzwanie...
W Ząbkach są jednak tacy, co takie wyzwania chętnie podejmują i to w dodatku ze świetnym efektem!  Kordian Wasiłowski, niezwykle utalentowany muzycznie, ambitny i jednocześnie bardzo skromny, uczeń klasy 5d Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Jana Kochanowskiego, wziął udział w konkursie, śpiewając piosenkę zespołu Illegal 2001 p.t. "Sei mein Freund" (Bądź moim przyjacielem). Choć konkurencja była spora, bo na przesłuchaniach pojawiają się dzieci zdolne i muzycznie i językowo, dobrze przygotowane do występu, Kordianowi udało się ją pokonać - zajął pierwsze miejsce! W świetle reflektorów, fleszy aparatów fotograficznych i kamer, odebrał z rąk Pani attache kulturalnego ambasady Niemiec  piękny dyplom, statuetkę oraz torbę wypełnioną upominkami. To jednak nie wszystko - nasz wokalista zdobył również nagrodę specjalną za najładniej wykonaną piosenkę o przyjaźni, a tę nagrodę stanowiło pióro ze specjalną dedykacją, ufundowane przez Pierwszą Damę - Panią Annę Komorowską, w imieniu której  odczytano też list gratulacyjny. I nie dość na tym! Swoje wyróżnienie przyznała także przedstawicielka Rampy wręczając  Kordianowi zaproszenie na jeden ze spektakli i wyrażając nadzieję na ponowne spotkanie w przyszłości, ale tym razem na deskach teatru. Kordian! Serdeczne gratulacje! Twoja Szkoła jest z Ciebie bardzo dumna! Życzymy Ci kolejnych sukcesów.
Jak wspomniałam, Kordian jest utalentowany i pracowity. Uczęszcza do szkoły muzycznej, w której uczy się gry na fortepianie, a oprócz tego kształci umiejętności wokalne pod okiem Pani Beaty Kurdy  w ząbkowskim MOK, a jego nazwisko nie po raz pierwszy znalazło się wśród czołowych laureatów różnych konkursów piosenki. Tym razem jednak i ja - jego była nauczycielka niemieckiego, czuję ogromną radość i satysfakcję, bo zdecydowałam się zgłosić udział Kordiana w opisywanym tu przedsięwzięciu i mogłam wesprzeć go w przygotowaniach. Mam też nadzieję, że to osiągnięcie będzie dla niego dobrą motywacją do dalszej, wytężonej nauki języka naszych sąsiadów.
Wrażenia wyniesione zwłaszcza z koncertu galowego konkursu DACHL - LIEDER, stały się dla mnie też impulsem do innego rodzaju przemyśleń: Przecież my w Ząbkach mamy podobną imprezę, co prawda na dużo mniejszą skalę, za to o rok straszą i trochę inaczej umiejscowioną w czasie. Mówię o Ząbkowskim Festiwalu Kolęd Obcojęzycznych, który to w mijającym roku szkolnym, odbył się już po raz czwarty, a którego koordynatorami są Szkoła Podstawowa Nr 2 oraz Miejski Ośrodek Kultury. Propagowane są tu języki obce  nauczane w ząbkowskich szkołach - czyli, jak do tej pory, angielski i niemiecki. Konkurs ząbkowski ma podobną formułę, co warszawski, nie jest zorganizowany jednak z tak wielkim rozmachem. No właśnie dlaczego? Czyżby w stolicy lepiej rozumiano potrzebę promowania edukacji językowej oraz rolę reklamy i mecenatu w krzewieniu kultury i wspieraniu talentów młodych ludzi? Swego czasu podjęte zostały próby pozyskania wśród miejscowych firm, instytucji  i przedsiębiorców, darczyńców i sponsorów. Niestety, bez pozytywnych rezultatów. Być może trzeba będzie te próby wkrótce ponowić, zwłaszcza, że w pięknej, nowej siedzibie MOK, w której odbywają się przesłuchania i koncerty laureatów, jest sporo miejsca na odpowiednią ekspozycję reklamy. Możecie się już Państwo zacząć zastanawiać, czy i w jaki sposób zechcecie wesprzeć uzdolnioną ząbkowską młodzież. Nad imprezą warszawską patronat sprawują między innymi prezydent miasta oraz burmistrzowie trzech dużych dzielnic; nam też taki patronat by się przydał... Znajomość języka obcego to umiejętność dziś niezbędna, a więc promocja kształcenia językowego powinna stanowić jeden z wiodących priorytetów. Panowie Burmistrzowie, liczymy na Panów bardzo!

Magdalena Lickiewicz - Łojewska


-------------------------------------------------------------------------------------------